Instagram : @artotes.co

Tips Move-on

Semua orang pernah kecewa, tersakiti, disakiti , rasa down bagai nak give up dalam hidup. Yes, we do. Tapi satu je nak pesan, jangan layan sangat perasaan tu. Jangan rasa seolah-olah kau je yang pernah kecewa kat dunia ni, seolah-olah kau je yang lifeless. oh no, sorry... Please, do not look at yourself with disgust, you are a gift to this earth. You are beautiful, you are light, an energy, essence. You are nature yourself :)

Firstly saya nak awak semua bahagia dan gembira kembali. Semua orang berhak untuk rasa happy dan happiness. Kebahagiaan sebenar adalah kebahagiaan hati. Jadi, jangan bandingkan cerita awak dengan cerita orang lain. Tapi belajar lah dari cerita awak dan cerita orang lain. Itulah orang yang bijak!

Tips Move-on


  • MEMAAFKAN.
Kenapa kena maafkan? Ofkos dan perkara ini sangat penting. Memaafkan adalah perkara utama dalam usaha MOVE ON. Memaafkan seolah-olah awak dah redha dengan apa yang Allah takdirkan pada awak. dan terbuka satu pintu bahagia dalam hati awak. "omg I tak kan maafkan dia, besar kot salah dia pada I" . ok chill, kiranya awak berdendam lah? Memaafkan tak sama dengan melupakan. Jadi, maafkan lah dia dan saya tak paksa awak untuk lupakan. sebab proses untuk menghilangkan PARUT mengambil masa yang lama. Its okay, tu normal. selagi awak tak maafkan dia, ia dikira awak berdendam dan menyebabkan hati lagi sesak dan tak tenang. Mana satu awak nak? Fikir..

  • BUSY-KAN DIRI
Selepas dah maafkan dia, Alhamdulillah. awak sangat kuat! tahniah. Terus melangkah dengan point kedua, iaitu busykan diri. Busykan diri dengan perkara faedah dan mendekatkan diri pada Allah. Bila kita busy, kita dah takde masa nak fikir pasal dia. secara tidak langsung, kita dah pun lupakan dia dengan mem-busy-kan diri dengan kerja-kerja kita. Saya sangat suka busykan diri, sebab memang terbukti kita takde masa nak buat perkara yang menyakitkan hati sendiri. saya bagi contoh membusykan diri dengan perkara berikut :

- Baca buku tarbiah, ilmiah, sejarah nabi
- Melukis (hobi saya) atau laksanakan hobi anda
- Scroll ig yang caption dan gambar menzahirkan tarbiah hati.
- Buat homework/ assignment yang bertimbun
- Kemas atau hias bilik bagi nampak ceria (untuk bina jiwa baru yang move on)
- Bersukan
- Tengok kat youtube cara buat kek, pastu try buat (ee seronok)
- Fokus dengan impian hidup. (contohnya nak ada bisness sendiri, busykan diri dengan plan supaya impian jadi kenyataan)

itulah antaranya, semoga dapat membantu. Semua di atas, memerlukan usaha diri. Allah takkan ubah nasib seseorang melainkan dia yang mengubah sendiri. Saya tak dapat nak push diri awak supaya jadi sepertimana yang saya nak, iaitu awak gembira. Tapi usahalah diri sendiri, push diri sendiri untuk jadi gembira sendiri. sayang diri sendiri tak? Cepat bangun , dan usaha.

  • TINGKATKAN AMAL
Hasil bacaan buku tarbiah, ofkos kita akan dapat ilmu baru. So apalagi? amalkan mana yang mampu. Tingkatkan amal, baca alquran. kalau dulu, baca al-quran setiap kali lepas subuh je. Mungkin lepasni, setiap kali lepas solat fardhu. At least, dalam satu hari . dah 5kali baca al-quran. Kalau dulu tak berapa khusyuk solat, mungkin lepasni bertambah khusyuk. sebab takde apa dah nak fikir, hanya fikir plan untuk move on je. Dalam otak, cuma fikir untuk teruskan usaha move on ini. Memandangkan, usaha move on ini juga mendekatkan diri pada Allah. lagi satu, kalau boleh solat sunat tahajjud jangan tinggal. kalau tak pernah try, try lah buat. Allahuakbar, sangat tenang. Percayalah

Jadi, kesimpulannya faham tak apa yang saya cuba sampaikan ni? Tips move on ini saya dapat hasil bacaan buku tarbiah dan caption kat instagram. Saya simpulkan menggunakan cara saya sebab saya pun dah alami dan amalkan. Alhamdulillah. Jadi, tips ini berdasarkan pengalaman saya. bukan hanya copy paste. Semoga dapat sebarkan bahagia ini pada semua :) wallahualam.


point penting : "Allah takkan ubah nasib seseorang melainkan dia yang mengubah sendiri"

Post a Comment

Komen anda amat saya hargai!

Previous Post Next Post

Contact Form