Instagram : @artotes.co

Kekja Read : Semusim Di Barzakh

Alhamdulillah atas segala nikmat dan rezeki yang Allah limpahkan kepada saya. Syukur, saya dipilih menjadi salah seorang pemenang novel tarbiah Semusim Di Barzakh ini. Syukur yang tak terhingga. Semoga saya menjadi manusia yang sentiasa bersyukur dari hari ke hari. 


Untuk itu, dengan rasa syukur dan insaf. Saya nak kongsi serba sedikit cerita tentang novel ini. Pertamanya, bila saya dapat novel ini. Agak mengambil masa untuk saya mulakan pembacaan sebab saya tunggu "mood" sampai dulu. heheh, memandangkan saya di ambang SPM ni kan. Cop! Itu bukan alasannya. Semakin dekat dengan SPM, semakin banyak benda yang saya buat. In shaa Allah, belajar tetap belajar. 

Okay, berbalik kepada review Semusim Di Barzakh. Buku ini adalah novel karya Hadi Fayyadh. Pada mula cerita ini, saya kurang faham novel ni nak cerita pasal apa? Apa kaitan Humaira, bayi kudung, Fayyadh ? Kenapa tetiba je masuk topik ni? Novel ni nak cerita pasal apa? Mana alam barzakhnya? Haaa camtulah yang saya fikir. Setiap kali saya baca bab yang pertama. Saya akan berselang seli dengan membaca feed back Ustazah Siti Nor Bahyah . Dan cuba meyakinkan diri saya. Feed back ini adalah betul. Bukan sekadar ingin me-laku-kan buku ni. 

Bila dah sampai tengah cerita, perjalanan Semusim Di Barzakh bermula apabila Fayyadh jatuh tangga dan koma. Selepas dia jatuh tangga, dia terus koma. Tapi dia rasa dia still hidup, padahal dia hidup dalam dunia yang lain. Start dari tu, dia teruskan perjalanan yang kononnya dia hidup dalam dunia nyata. Hakikatnya, perjalanan yang dia lalui itu adalah di alam roh. 

Di alam roh itu, dia mati sebab kemalangan dan dia teruskan perjalanan hidup di alam barzakh pula. Di situ, sangat banyak dan sangat terperinci setiap azab yang dia lalui. Sangat teliti setiap bait untuk menggambarkan suasana azab di sana. Ada satu sabda Rasulullah SAW yang saya catat, sebagai point penting pada saya setelah tamat membaca novel ini . 


Rasulullah SAW bersabda : 

"Andai kamu tahu apa yang aku tahu, nescaya kamu akan banyak menangis daripada banyaknya ketawa"


Post a Comment

Komen anda amat saya hargai!

Previous Post Next Post

Contact Form